طائب: رئیس‌جمهور مقنن اسلام نیست، مجری احکام اسلام است

رئیس قرارگاه عمار در گفتگو با «نسیم»: مبارزه با مظاهر بی‌دینی دستور اسلام بوده وظیفه حکومت جلوگیری از عادی شدن گناه در جامعه است/ مقابله با ماهواره اصلی حاکمیتی است و رئیس‌جمهور تنها موظف به اجرای آن است

مهدی طائب، رئیس قرارگاه عمار در گفتگو با «نسیم» در واکنش به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور درخصوص مسائل فرهنگی همچون مقابله  با ماهواره و دیگر مباحث فرهنگی اظهار داشت: ما در مسائل فرهنگی دو خط کاری داریم؛ یک مسئولین اجرایی که موظف هستند با ظواهر فساد در جامعه مقابله کنند و ظواهر اجتماع رامطابق قوانین اسلام حفظ کنند و دو کسانی که به دنبال تاثیرگذاری بر درون مردم با فعالیت‌های فرهنگی هستند که مبلغین فرهنگی نیز از جمله این افرادند.

وی افزود: آقای رئیس‌جمهور این دو مقوله را تفکیک نکردند چراکه موضوع مقابله با ماهواره یک بحث حاکمیتی است و به مسئول اجرایی ارتباطی ندارد که نخواهد در این راستا اقداماتی انجام دهد چراکه این مقوله جزو قانون است و مسئول اجرایی موظف به اجرای قانون است.

طائب با بیان مثالی در این خصوص، گفت: در موضوع برخورد ظاهری با توزیع کنندگان مواد مخدر مانند هروئین و شیشه و ... آیا دولت میتواند به بهانه تاثیرگذاری بر کاهش استعمال این مواد در جامعه از خود سلب مسئولیت کند و بگوید با توزیع کننده مواد مخدر برخورد نمی‌کند؟ در صورتی که مقابله با توزیع کنندگان مواد مخدر در هرشرایطی جزو وظایف حاکمیتی است و مسئولین اجرایی موظفند این مهم را محقق کنند.

رئیس قرارگاه عمار با طرح این سوال از رئیس‌جمهور که آیا ایشان قبول دارند که ماهواره یک ابزار براندازی است یا خیر؟، اظهار داشت: آقای رئیس‌جمهور اگر این مهم را قبول دارند و معتقدند که استفاده از ماهواره در قانون ما ممنوع به حساب می‌آید بنابراین نباید اجازه دهند استفاده از آن در جامعه عادی تلقی شود.همانطور که در اوایل انقلاب با پخش فیلم های ویدیویی برخورد میکردند امروز هم باید با ماهواره به عنوان وسیله ای که مخرب فرهنگ جامعه اسلامی است برخورد شود.

وی افزود: آیا تعزیرات حکومتی که توسط حاکمیت راه اندازی شده است و به بازار اقتصادی و کنترل قیمت‌ها نظارت دارد آیا می‌توانیم بگوییم تاثیر داشته است یا خیر؟؛ در صورتی که اگر مبارزه با گران فروشی تاثیری داشته باشد یا خیر باید انجام شود و مسئول اجرایی نباید به دنبال تاثیر آن باشد چون تعزیرات حکومتی در هر حوزه‌ای یکی از دستورات اسلام محسوب می‌شود.

طائب با بیان اینکه وظیفه حکومت جلوگیری از عادی شدن گناه در جامعه است، خاطر نشان کرد: رئیس‌جمهور مقنن اسلام نیست وظیفه ایشان اجرای دستورات اسلام است؛ مبارزه با مظاهر بی دینی از دستورات اسلام محسوب می‌شود.

این فعال فرهنگی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: من به رئیس جمهور پیشنهاد میکنم که کتاب "تعزیرات و حدود آن در فقه" را مطالعه کنند؛ در این کتاب این سوال مطرح شده است که تعزیرات مربوط به مظاهر گناه در حریم شخصی است یا مربوط به مظاهر حرام در جامعه؟ سپس نتیجه میگیرد که تعزیرات مربوط به مورد دوم یعنی مظاهر حرام در جامعه است و حکومت اسلامی باید با آن برخورد کند و بعد از آن باید به بعدی هدایتی و لوازم اثر گذاری آن توجه شود.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور هم خود می‌تواند در جایگاه یک مبلغ فرهنگی قرار گیرد و در حوزه فعالیت‌ها و کار فرهنگی نقش آفرین باشد، گفت: اما امروز رئیس‌جمهور در جایگاه یک مسئول اجرایی قرار دارد و وظیفه منع از منکر در جامعه را دارد ولی کار فرهنگی را باید مبلغین فرهنگی جامعه انجام دهند.