هاشمی در فیلمی که سایت او منتشر و تحریف کرده درباره مرحله دوم انتخابات 84

عده ای را متهم کرده که "هر چه خواستند در صندوق ریختند و هر چه خواستند خواندند".

اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار با اعضای حزب اراده ملت ایران، نه تنها انتخابات سال 88 را برای چندمین بار مشمول کنایه های خود کرد، بلکه این بار در سلامت انتخابات 84 که با شکست او همراه شده بود نیز تشکیک کرد.


به گزارش گروه سیاسی صراط، هاشمی در بخشی از اظهارات خود انتخابات سال 76 را که دولت خود او برگزار کرده و با پیروزی اصلاح طلبان به پایان رسیده بود انتخاباتی "بسیار سالم و عدی مثل همین انتخابات آخر، انتخابات 92" خواند. 

رفسنجانی گفت که "جریانی که خودش را اصلاح طلب اعلام کرد بعد از دولت من به آسانی روی کار آمد، انتخابات 76 بسیار سالم و عادی مثل همین انتخابات آخر- انتخابات 92- برگزار شد. هیچکس نمی توانست به نتایج آن انتخابات اعتراضی بکند. چون من جلوی عموم مردم در نماز جمعه تعهد کردم که جلوی تقلب را می گیرم. به وزارت کشورهم گفتم هرکس در انتخابات از قانون تجاوز بکند من عزلش می کنم. بدون معطلی آنجا به جمع شان گفتم، در نماز جمعه هم گفتم. با همین کار انتخابات خوبی شد و آنها روی کار آمدند."

هاشمی برای چندمین بار در سال های گذشته از توصیف انتخابات 88 با صفات مشابهی همچون "سالم" و "عادی" خودداری کرده و به صراحت تلاش کرده است تا انتخابات 76 و 92 را با پرش زمانی از روی دو انتخابات 84 و 88 در کنار هم قرار دهد.

اما این بار اظهارات و کنایه های هاشمی به انتخابات 88 خلاصه نشده و او انتخابات سال 84 را نیز زیر چتر کنایه ها و شبهه افکن های خود قرار داده است.

رفسنجانی با به کار بردن این توصیف عجیب که در مرحله دوم انتخابات 84، "استاندارها - که همه اصلاح طلب بودند- کار را به کلی رها کردند، اصلا کاری نداشتند که چه اتفاقی در صندوقهای رای اتفاق بیفتد" حتی در سلامت مرحله دوم انتخابات مذکور نیز تردیدافکن کرد.

گفتنی است در مرحله اول انتخابات سال 84 احمدی نژاد، رضایی، قالی باف، لاریجانی، رفسنجانی و کروبی تایید صلاحیت شده بودند که با حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب دو کاندیدای اصلاح طلب یعنی معین و مهرعلیزاده نیز به این جمع پیوستند و در نهایت با انصراف رضایی انتخابات با 7 کاندیدا برگزار شد.

رفسنجانی دسته ای از این کانیداها را – به جز معین و مهرعلیزاده که با تاخیر به این جمع اضافه شدند - "تندرو" خوانده و گفته است که "بعضی ها در آن انتخابات آمده بودند که خوب بودند، من هم گفته بودم اگر آنها بیایند من نمی آیم. ولی اگر بنا باشد این چند نفر تندرو بیایند من هم می آیم و آخرش هم آمدم."

او در توصیف روند انتخابات از دیدگاه خودش و اینکه اصلاح طلبان باعث رای نیاوردن او شدند نیز گفته است: "اتفاقی که در انتخابات 84 افتاد همان اشتباه اصلاح طلب ها بود.نفهمیدند که چه اتفاقی دارد می افتد؟. نفهمیدند که این افرادی که رد صلاحیت شدند را چطور برگرداندند؟ برای چی برگرداندند؟ این درست موقعی بود که فهمیدند که من می آیم. می دانستند رأی من بالاست گفتند در رای هاشمی تفرقه بیاندازیم . اصلاح طلبان نفهمیدند و اشتباه کردند، طرف مقابل هم که از خدا خواسته دید یک راهی برایشان در ناامیدی پیدا شد و آنطور شد که همه می دانید. حتی مرحله دوم، استاندارها - که همه اصلاح طلب بودند- کار را به کلی رها کردند، اصلا کاری نداشتند به انتخابات؛ هر چه خواستند در صندوق ریختند و هر چه خواستند خواندند"

با این وجود نکته ای که در فیلم منتشرشده توسط سایت هاشمی رفسنجانی جلب نظر می کند احتمال سانسور بخش هایی از این اظهارات اوست.

این پرش – در دقیقه 2:35 فیلم منتشرشده - مربوط به بخشی از اظهارات هاشمی است که در آن درباره انتخابات سال 76 صحبت کرده و از تعهد خود برای جلوگیری از تقلب می گوید. هاشمی به صراحت به سلامت انتخابات 76 که توسط دولتش برگزار شده بود افتخار کرده و به نظر می رسد بخش های سانسورشده اظهارات او مربوط به انتخابات دیگری بوده باشد.

گفتنی است دیدار اعضای حزب اصلاح طلب اراده ملت ایران با رفسنجانی روز 4 اسفندماه برگزار شده بود و سایت هاشمی اظهارات کامل او را با ده روز تاخیر روی سایت قرار داده است. همچنین این سایت، بخش هایی از اظهارات را در متن منتشرشده تغییر داده است. به طور مثال این جمله هاشمی –دقیقه 5:15 - درباره مرحله دوم انتخابات 84 را که گفته بود "حتی مرحله دوم، استاندارها کار را به کلی رها کردند، اصلا کاری نداشتند به انتخابات؛ هر چه خواستند در صندوق ریختند و هر چه خواستند خواندند" به "حتی مرحله دوم، استاندارها - که همه اصلاح طلب بودند- کار را به کلی رها کردند، اصلا کاری نداشتند که چه اتفاقی در صندوقهای رای اتفاق بیفتد!." تغییر داده است.