موقعیت و وضعیت ماهواره "رصد" ماهواره ایرانی با قابلیت تصویربرداری که با موفقیت به فضا پرتاپ شده و اکنون در حال گردش در مدار زمین است را می توان به صورت آنلاین و لحظه به لحظه کنترل کرد.

طبق اطلاعاتی که پس از پرتاب ماهواره منتشر شد همه مراحل موشک به درستی عمل کرده و در نهایت ماهواره طبق برنامه زمان بندی از مرحله آخر موشک جدا شده و در مدار 260 کیلومتری زمین قرار گرفته است. مداری که رصد برای دو ماه در آن به حرکت خود ادامه خواهد داد.

رضا مظفری‌نیا رئیس دانشگاه صنعتی مالک اشتر نیز امروز اعلام کرد اولین تصاویر ماهواره‌ای و اطلاعات تله متری ماهواره رصد دریافت شده است. به گفته وی دریافت اطلاعات نشان می‌دهد که زیر سیستم‌ها در بهترین شرایط کاری مشغول به کار بوده و شرایط ماهواره بهتر از شرایط پیش بینی شده است.

با مراجعه به پایگاه اینترنتی به نشانی http://www.n2yo.com/?s=37675 می توان به صورت زنده آخرین روند حرکتی ماهواره "رصد" را مشاهده کرد.

برای اشنایی بیشتر با ماهواره رصد به ادامه مطلب بروید.



افتخاری دیگر برای ایرانیان؛
پرتاب موفقیت آمیز ماهواره "رصد"؛ نخستین ماهواره تصویر برداری ایران در مدار زمین
تهران- ماهواره "رصد" که همزمان با شب ولادت با سعادت حضرت علی (ع) با موفقیت به فضا پرتاب شد و در مدار زمین قرار گرفت، نخستین ماهواره تصویربرداری جمهوری اسلامی ایران است که تمامی مراحل طراحی، ساخت، تجمیع، آزمایش و آماده سازی برای پرتاب آن در داخل کشور انجام شد.
رویکرد اساسی در تعریف و اجرای این پروژه، دستیابی به یک ماهواره عملیاتی، مبتنی بر ظرفیت ها و قابلیت های بومی در حوزه ماهواره و ماهواره بر، با نظر به محدودیت های هزینه و زمان بوده است.
با این رویکرد، ماهواره رصد در مدت زمان حدود 18 ماه، تمامی مراحل طراحی، ساخت و آزمایش کیفیت را در دانشگاه صنعتی مالک اشتر گذراند و به سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع برای اجرای روند مراحل پرتاب تحویل داده شد.

ماهواره ایرانی رصد 15.3 کیلوگرم وزن دارد و برای تزریق در مداری با ارتفاع 260 کیلومتر طراحی شده است که هر شبانه روز 15 بار به دور زمین می چرخد.
ماموریت ماهواره رصد، برقراری ارتباط با ایستگاه های زمینی، دریافت فرامین از ایستگاه های زمینی ، تصویربرداری از زمین و ارسال تصاویر همراه اطلاعات تله متری به ایستگاه های زمینی است.
ماموریت سطح یک ماهواره رصد یک، تصویربرداری از سطح زمین در طیف مرئی با قدرت تفکیک 150 متر و ارسال تصاویر و اطلاعات پایشی سیستم در مدار LEO به ایستگاه های زمینی است.
توپولوژی و ساختار ایستگاه های زمینی رصد به گونه ای طراحی و پیاده سازی شده که بیشترین دسترسی به ماهواره را برای دریافت اطلاعات و ارسال فرامین کنترل فراهم کرده است به نحوی که به طور متوسط حدود 110 دقیقه در شبانه روز ماهواره در حوزه دید ایستگاه های زمینی قرار دارد.
کوچکی ابعاد و جرم ماهواره رصد یک که از جمله الزامات سیستمی در تعریف طرح به منظور اطمینان از امکان پذیری پرتاب و دستیابی به حداکثر ارتفاع مداری ممکن بوده، به گونه ای است که با وجود محدودیت های هندسه و جرم، اغلب زیرسیستم های اصلی یک ماهواره بزرگ در آن وجود دارد که از جمله می توان به زیرسیستم های مدیریت توان، پانل های خورشیدی، کنترل وضعیت، محموله اپتیکی ، GPS، مدیریت داده و فرامین روی بورد، گیرنده و فرستنده روی بورد، فرستنده رنجینگ و کنترل دما اشاره کرد.
بومی سازی دانش و فن آوری طراحی و آزمایش ماهواره، بومی سازی فناوری سنجش از دور و تصویربرداری از زمین به وسیله ماهواره، توسعه فناوری های جدید شامل تولید توان در محیط مداری، تعیین و کنترل وضعیت ترکیبی فعال و غیر فعال، ساخت پانل ها و حسگرهای خورشیدی و ساخت بوم گرادیان جاذبه که همگی برای نخستین بار در کشور انجام می شود از دستاوردهای طراحی و اجرای این پروژه مهم است .
توسعه زیرساخت های کارگاهی و آزمایشگاهی برای ساخت و مونتاژ و انجام آزمایش های عملکردی و محیطی برای ماهواره های کوچک ، ایجاد بستر های نرم افزاری و توسعه نیروی انسانی برای طراحی ، ساخت و آزمایش ماهواره و بومی سازی شبکه ایستگاه های زمینی و کنترل ، ارسال و دریافت تصویر از دیگر دستاوردهای این طرح است.
این پروژه، همچنین بستر مناسبی را برای ایجاد منظومه ماهواره ای عملیاتی به عنوان یکی از بهینه ترین راهبردها برای دستیابی به فضا فراهم کرده است.
ماهواره رصد دارای ابعاد 350 به شکل بیضوی با شیب مداری 56 درجه و پریود مداری 91 دقیقه (زمان یک گردش کامل به دور زمین) است.
ماهواره بر سفیر رصد نیز که دومین ماهواره بر ساخت جمهوری اسلامی ایران است، قادر است یک میکرو ماهواره 16 کیلویی را در ارتفاع 260 کیلومتری از سطح زمین قرار دهد .
طول این ماهواره بر ، 22 متر طول، قطر آن 25 /1 و وزن کل آن 26 تن است.
ماهواره بر سفیر رصد برای اجرای ماموریت خود پس از پرتاب، مراحلی را طی می کند که از جمله پس از اتمام کار موتور، در مرحله اول جدایش انجام می شود و در مرحله دوم ماهواره بر به حرکت خود ادامه می دهد.
از سوی دیگر، با خارج شدن ماهواره بر از جو غلیظ، قبل از جدایش ماهواره، پوشش ماهواره (فیرینگ) جدا می شود و زمینه را برای قرار گرفتن ماهواره در مدار مهیا می کند و در ادامه پس از رسیدن سرعت ماهواره بر به سرعت مورد نظر، جدایش ماهواره صورت و ماهواره در مدار تعیین شده قرار می گیرد.
از دستاوردهای پروژه طراحی و ساخت ماهواره بر سفیر رصد نیز بهینه سازی سیستم و زیرسیستم های طراحی و ساخت ماهواره بر سفیر رصد و ایجاد زیرساخت های مناسب و کسب توانمندی برای طراحی و ساخت ماهواره‌برهای آینده است.
با انجام موفق این طرح، گام بلند دیگری برای تثبیت حضور جمهوری اسلامی ایران در عرصه فضا صورت گرفت و عملیات موفقیت آمیز چهار ایستگاه ره گیری ، ایستگاه تله متری و فرمان ، ایستگاه مرکزی و ایستگاه متحرک ، عملیات ره گیری ، هدایت و کنترل و دریافت اطلاعات از ماهواره بر سفیر رصد همچنان ادامه دارد.
ایستگاه ره گیری، وظیفه ره گیری ماهواره بر سفیر رصد در کل مسیر پرتاب و ره گیری ماهواره و دریافت اطلاعات مداری در زمان استقرار ماهواره در مدار را به عهده دارد.
ایستگاه تله متری و فرمان با استفاده از اطلاعات دریافتی از ایستگاه های ره گیری، ماهواره را ره گیری می کند و وظیفه دریافت و ارسال اطلاعات تله متری از ماهواره را انجام می دهد.
ایستگاه مرکزی با استفاده از اطلاعات دریافتی، وظیفه هدایت و کنترل ماهواره و ماهواره بر و همچنین کنترل تله متری و فرمان ماهواره را به عهده دارد.
ایستگاه متحرک دریافت ماهواره رصد نیز به منظور دریافت اطلاعات از ماهواره رصد طراحی و ساخته شده است و زمان استقرار و آماده به کار شدن آن کمتر از یک ساعت است و قابلیت دریافت، مشاهده و ذخیره تصاویر ارسالی از ماهواره رصد را دارد.
سیام**1478
انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر 30434429