همه اشتباهات مسئولین، در کنار خباثت‌های غربی‌ها در عمل نکردن به تعهدات خود در توافق ژنو برای لغو تحریم فروش قطعات یدکی هواپیما به ایران، دست به دست هم می‌دهند تا جان نزدیک به چهل نفر از مردم کشورمان را بگیرند.

چند روز قبل بود که خبر دردناک سقوط یک هواپیمای مسافربری آنتونوف 140 در صدر خبرهای فوری خبرگزاری‌‍‌ها قرار گرفت که موجب کشته شدن نزدیک به 40 نفر از مسافران این هواپیما شد. بعد از بالاگرفتن بحث‌ها در خصوص علت سقوط این هواپیما، کم کم نظرها به سمت مهندسی و اشکالات فنی هواپیمای آنتونوف 140 شد، به همین دلیل خالی از لطف نیست که به پیشینه و تاریخچه این هواپیما از بدو ورود به کشور تا امروز بپردازیم.

در سال 1382 و در دولت دوم سیدمحمد خاتمی بود، که پای هواپیمای آنتونوف به کشور باز شد.

محمدرضا برزگر، مدیر کل سابق دفتر راه و ترابری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در سخنرانی خود در همایش صنعت و حمل و نقل هوایی که در مورخ 14/08/82 برگزار شد، در خصوص ضرورت وارد شدن حمایت از خط تولید هواپیمای آنتونوف 140 اظهار داشت:

«هواپیمای ایران 140 با برد دو هزار کیلومتر و سرعت 600 کیلومتر در ساعت بهترین گزینه برای پروازهای داخلی کشور است». وی ادامه داد: «در حال حاضر تنها چهار فروند از این هواپیما به مرحله استفاده رسیده است، لیکن شرکتهای خصوصی علاقه‌ای به استفاده از این هواپیما نشان نمی‌دهند». برزگر در ادامه در دفاع از ضرورت ورود هواپیمای آنتونوف 140 به ناوگان هوایی کشور تاکید کرد: «برای 34 فرودگاه کشور که تنها پنج درصد جا به جاییهای مسافر در کشور را به خود اختصاص داده‌اند استفاده از هواپیماهای کوچک بسیار مقرون به صرفه خواهد بود».

سخنان برزگر عزم جدی دولت برای حمایت از ورود و تولید هواپیمای آنتونوف 140 را نشان می‌داد. عزمی که با یک اقدام علی شمخانی، وزیر دفاع دولت خاتمی جامه عمل به خود پوشاند. وی در تاریخ 22/7/83 در دیدار با اولک نیوستروف، وزیر سیاستگذاری صنعتی اوکراین تشکیل کنسرسیوم هواپیماسازی دو کشور را مورد بررسی قرار داد. در این دیدار طرفین افزایش سرعت در روند تولید هواپیمای فوق و به کارگیری آن در خطوط هوایی کشورمان را ضروری دانستند.

البته یادآوری این نکته لازم است که هواپیمای آنتونوف 140 همان هواپیمای ایران 140 است؛ چراکه این هواپیما با همکاری مشترک جمهوری اسلامی ایران و اوکراین در شرکت هسا (وابسته به سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع) تولید می‌شد، و پس از اخذ استاندارد هواپیمای آنتونوف 140 در دولت وقت اصلاحات، نام ایران 140 بر آن گذاشته شد.

شهریور ماه تقریبا ده سال قبل بود که با اخذ گواهینامه هواپیمایی کشوری، مرکز تعمیر و نگهداری هواپیمای ایران 140 در شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) تاسیس شد و مقدمات کار برای بهره‌برداری از این هواپیما توسط شرکتهای هوایی مهیا گردید.

چندی بعد هواپیمای ایران 140، یعنی همان هواپیمایی که مرداد سال 93 نزدیک به 40 تن از هموطنان مان را به کشتن داد، با حضور هاشمی رفسنجانی رونمایی و آماده ورود به ناوگان هواپیمایی کشور شد. البته شاید خالی از لطف هم نباشد که به این نکته جالب اشاره کنیم که آقای هاشمی در مراسم رونمایی از این هواپیما، با بیان برخی از مصوبات دولت خود در خصوص صنعت هواپیماسازی شاید می‌خواست افتخار ساخت و ورود هواپیمای ایران 140 به ناوگان هوایی کشور را نصیب خود کند!