بیش از 120 کشته و 200 زخمی نتیجه نقص فنی اتوبوس، خروج قطار از ریل و سقوط هواپیما در 11 ماه گذشته

 آیا این بار آخوندی استعفا می دهد؟

fdsf

 داستان پروازهای ناتمام، تنها تراژدی وسایل عمومی حمل و نقل کشور نیست بلکه نگاهی به آمار کشته شدگان و مجروحان سوانح جاده ای و حتی قطارهای مسافر بری بین شهری در یک سال گذشته نشان می دهد، همچنان فاصله زیادی تا نقطه مطلوب فاصله باقی مانده و متاسفانه در این بین نه تنها اقدام قابل توجهی از سوی مسئولان مربوطه نمی شود بلکه عموما سکوت آنها در بزنگاه های حساس ادامه دارد.

به گزارش رجانیوز، روایت غم انگیز سقوط هواپیمای مسافربری در شهرک آزادی تهران و کشته شدن نزدیک به 40 نفر از هموطنان مان زنگ هشدار دیگری است که  ظاهرا هنوز از سوی مسئولان مریوط شنیده نشده است؛ چنانکه مروری بر تلفات جاده ای، هوایی و ریلی یک سال گذشته نشان می دهد بیش از صد وبیست کشته و دویست زخمی، حداقل آماری است که بواسطه وسایل حمل و نقل عمومی و نه شخصی، برجای مانده است.
 
این روند نگران کننده اما نه با واکنش جدی مجلس و استیضاح وزیر راه و شهرسازی همراه بوده است و نه باعث شده تا وزیر راه نسبت به آن واکنش قابل توجهی نشان دهد، چه برسد به آنکه موضوع استعفای وی در این باره مطرح شود!
 
در ادامه تنها بخشی از سوانح جاده ای، ریلی و هوایی یک سال گذشته توسط وسایل حمل و نقل عمومی را که از همان ماه نخست آغاز به کار وزیر راه جدید آغاز شده و  تا دیروز با سقوط هواپیما و خارج شدن قطار مسافربری تهران مشهد ادامه داشته است  را از نظر می گذرانید:
 
18 شهریور 92/ چهل و چهار کشته و چهل و چهار مجروح
 
 دو دستگاه اتوبوس در جاده قم بر اثر تصادف با یکدیگر دچار سانحه و آتش سوزی شدند. این سانحه 44 نفرکشته و 44 مجروح بر جای گذاشت.
 
 
بر پایه این گزارش، اتوبوسی که از مسیر کاشان به تهران در حال تردد بود، با انحراف از جاده و رد شدن از گارد ریل وسط بزرگراه به سمت مخالف منحرف شده که با یکدستگاه اتوبوس دیگر که از تهران راهی یزد بود، برخورد کرد.
 
 
22 آذر 92/ بدون کشته و زخمی
 
سرهنگ رضا رضایی روز جمعه در گفتگو با خبرنگار حوادث ایسنا تصریح کرد: حوالی ساعت 10:40 صبح امروز یک دستگاه اتوبوس که از پایانه کاوه اصفهان به سمت چابهار در حرکت بود، 100 کیلومتر بعد از اصفهان به سمت نایین دچار حریق شد.
 
وی افزود: بنا بر اظهارات راننده، صفحه مانیتور این اتوبوس شروع به روشن و خاموش شدن علامت هشدار کرده و در همان لحظه تعدادی از مسافران از استشمام بوی دود خبر داده‌اند.
 
فرمانده پلیس راه اصفهان اظهار کرد: در پی این موضوع، راننده، اتوبوس را متوقف و پس از پیاده شدن از آن و رفتن به بخش عقب اتوبوس، مشاهده می‌کند که موتور اتوبوس آتش گرفته است.
 
10 دی 92/ دوازده کشته و بیست زخمی
 
سازمان امداد و نجات هلال احمر اعلام کرد: برخورد اتوبوس بنز مسافربری با کامیون حامل چسب و مواد شیمیایی شب گذشته به حریق دو خودرو منجر شد و طی این حادثه 41 نفر سرنشینان این خودروها دچار آسیب شدند.
 
با اطلاع رسانی اورژانس، مأموران امداد و نجات نیز به محل حادثه رسیدند و مشخص شد که طی این حادثه 12 نفر جان خود را از دست داده اند و 20 نفر از مجروحان نیازمند انتقال به بیمارستان هستند که 16 نفر آنها با آمبولانسهای اورژانس کشور و 4 نفر آنها به وسیله نیروهای سازمان امداد و نجات هلال احمر به بیمارستان منتقل شدند.
بر اساس این گزارش علت این حادثه نقص فنی اتوبوس مسافربری و برخورد آن با کامیون بوده است.
 
 
22 دی 92/ دو کشته و پانزده مصدوم
 
مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی فارس گفت: واژگونی اتوبوس در محور داراب - بندرعباس، دو کشته و 15 مصدوم بر جا گذاشت. کامران فیروزی افزود: اتوبوس دراین حادثه، آتش گرفت و این دونفر جان خود را از دست دادند.
 
علت واژگونی اتوبوس، ترکیدگی لاستیک وعلت آتش گرفتن آن استفاده از گاز پیک نیک در آن اعلام شده است.
 
 
13 بهمن 92/ یک مصدوم و بدون کشته
 
به گزارش خبرگزاری تسنیم؛ ستاد فرماندهی آتش‌نشانی تهران، ساعت 18:44 دقیقه شب گذشته با دریافت خبر وقوع حادثه بلافاصله آتش‌نشانان ایستگاه 34 را به محل حادثه در ورودی ترمینال غرب، میدان رحمانی اعزام کرد.
 
جعفر آرمیده فرمانده آتش نشانان اعزامی به محل حادثه در این باره اظهار داشت: در محل حادثه یک دستگاه اتوبوس اسکانیا بین شهری به علت خرابی و نقص فنی در سیستم ترمز و ایجاد اصطحکاک در قسمت لاستیک عقب دچار آتش‌سوزی شده و به قسمت‌های فایبرگلاس بدنه نیز سرایت کرده بود.
 
وی افزود: بر اثر این حادثه راننده 42 ساله اتوبوس نیز با استفاده از خاموش‌کننده دستی سعی درخاموش کردن آتش‌سوزی داشت که تا حدودی هم موثر واقع شده بود.
 
 
29 بهمن 92/ هجده کشته و 25 زخمی
 
ساعت 4:15 صبح امروز یک دستگاه اتوبوس مسافربری که از مسیر گرگان به سمت تهران در حرکت بود در منطقه پلور دچار حادثه می‌شود و پس از برخورد با گاردریل از یک ارتفاع 40 متری به داخل دره سقوط می‌کند. 
 
 
به گزارش ایسنا، بر اساس آمارها تا ساعت 13 شمار کشته‌شدگان حادثه 18 نفر و مجروحان 25 نفر اعلام شده است. تعیین علت تامه این تصادف در دست بررسی است. 
 

24 فروردین 93/ سه زخمی و بدون کشته 
 
2 دستگاه اتوبوس اسکانیا ساعت یک و 35 دقیقه بامداد امروز در منطقه جبالبارز شهرستان جیرفت به علت برخورد با یکدیگر در آتش سوختند.
 
این اتوبوس‌ها از مبدا زاهدان به مقصد بندرعباس در حرکت و دارای 15 مسافر بودند که خوشبختانه پس از برخورد و آتش‌سوزی مسافران این اتوبوس‌ها محل حادثه را ترک کردند.
 
به گزارش فارس، سه مسافر این اتوبوس‌ها دچار آسیب شدند اما وضعیت جسمی آن‌ها مطلوب ارزیابی شده است.
 
 
16 اردیبهشت 93/ بیست و پنج مجروح و بدون کشته
 
اتوبوس تهران - کرمان در میانه راه، در بخش زارچ یزد، با یک تانکر حامل سوخت برخورد کرد و این برخورد 25 مجروح بر جای گذاشت.
 
فرمانده انتظامی استان یزد در مورد این حادثه اظهار داشت: بر اساس بررسی های اولیه مشخص شد که اتوبوس در مسیر خود به احتمال زیاد به علت خواب آلودگی با یک تیربرق برخورد کرده و این برخورد سبب از دست دادن تعادل اتوبوس شده است.
 
 
16 خرداد 93/ دو کشته و چهل مجروح
 
ساعتی پیش برخوردی شدید قطار مسافربری با قطار باری که که در ایستگاه امروان دامغان متوقف بوده است رخ داد.
 
 
 مرتضی علی آبادی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در دامغان اظهار کرد: دو کشته و بیش از 40 مجروح تاکنون از قطار خارج شده اند و نیروهای امدادی در حال ادامه امدادرسانی به سانحه دیدگان هستند. 
 
 
3 تیر 93/ بدون کشته و زخمی
 
سرهنگ محمدرضا کورسی فرمانده پلیس راه جنوب سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: اتوبوس اسکانیا تحت پوشش شرکت تعاونی ایران پیما بلوچ با 40 سرنشین از زاهدان به سمت چابهار در حرکت بود که در کیلومتر 65 ایرانشهر به سرباز طعمه حریق شد.
 
وی به نقل از راننده اتوبوس گفت: آتش سوزی از قسمت عقب خودرو از ناحیه موتور آغاز شد.  در این حادثه اتوبوس یادشده کاملاً سوخته اما خوشبختانه به مسافران هیچ آسیبی وارد نشده است.

10 تیر 93/ بدون کشته و زخمی
 
سرهنگ حسینی رئیس پلیس استان لرستان گفت: در ساعت 2:40 دقیقه بامداد امروز یک دستگاه اتوبوس اسکانیا مدل 83 که از مبداء اهواز به مقصد تهران با 44 مسافر در حال حرکت بود در آزاد راه خرم آباد – پل زال ساعت 2:40 دقیقه بامداد راننده اتوبوس متوجه دود می شود که بلافاصله در کنار محور توقف کرده و اقدام به خارج نمودن مسافران  می‌کند.
 
13 تیر 93/ هفت کشته و نوزده زخمی
 
علی احمد رزاقی پور رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان اسلام آباد غرب اظهار کرد: متاسفانه صبح امروز در محور اسلام آباد غرب به حمیل و در تقاطع روستای چقاجنگه شاهد حادثه ی مرگبار دیگری بودیم.
 
وی افزود: در این حادثه یک دستگاه اتوبوس و یک دستگاه مینی بوس که هر دو حامل مسافر بودند با یکدیگر برخورد کردند، که در اثر تصادف 7 نفر کشته و 19 نفر زخمی بر جای ماند.
 
 
4 مرداد 93/ بدون کشته  و زخمی
 
سرهنگ مهدی حسنی،‌ رئیس پلیس راه استان مرکزی گفت: ساعت 4 و نیم بامداد امروز، اتوبوس اسکانیایی که از ایلام عازم شهر مقدس قم بود، در کیلومتر 33 محور اراک - بروجرد دچار آتش سوزی شد.
 
سرهنگ حسنی در مصاحبه تلفنی با اشاره به اینکه 40 مسافر این اتوبوس اسکانیا همگی تبعه کشور عراق بودند، افزود: به علت نقص فنی، این اتوبوس از ناحیه موتور طعمه حریق می شود که با هوشیاری راننده و سایر مسافران و با استفاده از کپسول های اطفای حریق، همان دقایق نخست آتش مهار می شود.
 
 
19 مرداد 93/ سی و نه کشته و نه زخمی
 
 یک فروند هواپیمای آنتونوف  پس از پرواز از فرودگاه مهرآباد تهران به سمت طبس سقوط کرد. در این حادثه 39 نفر کشته و 9 نفر زخمی شدند.
 

19 مرداد 93/ بدون کشته و زخمی
 
 علی خدایی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این که قطار مسافری عادی مشهد – تهران در کیلومتر 159 حد فاصل شیرین چشمه – بسطام از خط خارج شده گفت: سه واگن انتهایی که یکی توشه باری و دو واگن مسافر بری بوده اند ساعت 15:25 دقیقه از خط خارج شده است. این سانحه ریلی هیچگونه خسارت جانی و جرحی نداشته است.
 
توجه در همین آمار که تنها بخشی از سوانح جاده ای 11 ماه گذشته در دوره مدیریت آقای آخوندی بر وزارت راه و شهرسازی است و بیش از 120 کشته و 200 زخمی برجای مانده اند، نشان می دهد شاید اگر مسئولان وزارت راه اقدام موثری در تامین ایمنی جاده ها و رفع نقص فنی وسایل حمل و نقل عمومی داشتند، امروز بسیاری از هموطنان در قید حیات بودند.
 
همچنین علیرغم تلفات خیره کننده اتوبوس های اسکانیا در یک سال گذشته، همچنان هیچ اقدام موثری برای کنترل میزان تلفات این اتوبوس ها انجام نشده و چند ماه قبل سایت راهور در این باره نوشت: علت آتش سوزی توسط کارشناسان پلیس و آتش نشانی در دست بررسی است ضمن اینکه با بررسی آمار حوادث آتش سوزی اتوبوسهای اسکانیا از 24 فروردین سال جاری تا اکنون به طور متوسط در هر هشت روز یک دستگاه از این نوع اتوبوسها به علت ضعف ساختاری دچار آتش سوزی شده است.
 

 

با این حال باز هم باید منتظر بود و دید بدون هیچ اقدام موثری از سوی مسئولان مربوطه، آمار تلفات مسافران استفاده کننده از وسایل حمل و نقل عمومی افزایش خواهد یافت یا این بار در اتفاقی عجیب و غیر منتظره! مجلس به استیضاح وزیر راه پرداخته یا عباس آخوندی با توجه به آمار و ارقام یاد شده در 11 ماه اخیر، از سمت خود استعفا خواهد داد؟