جان کری: زمان برای رسیدن به توافق با ایران رو به پایان است / وزیر خارجه آمریکا طی یادداشتی در "واشنگتن پست" نوشت: توافق هنوز امکان‌پذیر است، اما زمان در حال اتمام است/ خوش‌بینی که تهران علنا درباره خروجی مذاکرات ابراز می‌کند، با مواضع پشت پرده آنها همخوانی ندارد 

ما و شرکایمان به ایران نشان دادیم که چقدر در مذاکرات جدی هستیم. به ایران ثابت کردیم که در کاهش تحریم‌ها انعطاف‌پذیر هستیم. تهران نیز به تعهدات خود در اقدام مشترک عمل کرد که همین امر پیش‌روی برای رسیدن به توافق جامع را میسر کرد. اتحادیه اروپا و 1+5 نیز در ازای آن برخی تحریم‌ها را به طور محدود کاهش دادند. اگر چه طیف وسیعی از تحریم‌ها در جای خود باقی ماند.

حال ایران باید انتخاب کند. ایران چه می‌خواهد؟ بعد از ماه‌ها مذاکرات، ما هنوز نمی‌دانیم. ما فقط می‌دانیم که هنوز شکاف‌های اساسی در مذاکرات باقی است.

ایران می‌خواهد به راحتی به این کشور اعتماد کرده و گزارشات سال 2002 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره نقض ان‌پی‌تی‌ توسط تهران را نادیده بگیریم. ایران باید درباره نقض معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای پاسخ دهد.

ما وارد مذاکرات شدیم، زیرا باور داشتیم مذاکرات فرصتی واقعی برای موفقیت پیدا کرده است. این فرصت هنوز وجود دارد، اما زمان در حال اتمام است.

برای کاهش تحریم‌ها، ایران باید ثابت کند که فعالیت‌هایش با آنچه که ادعا می‌کند همخوانی دارد. اگر ایران آماده انجام این کارها نباشد، تحریم‌های بین‌المللی سخت‌تر شده و انزوای ایران عمیق‌تر خواهد شد.

مذاکرات تا 20 جولای(29 تیر) ادامه خواهد داشت. امکان دارد برخی برای اختصاص زمان بیشتر در مذاکرات فشار بیاورند، اما تا زمانی که تمامی طرف‌ها توافق نکنند، زمان مذاکرات تمدید نخواهد شد. ایران باید در زمان باقی مانده اشتیاق خود را برای پاسخگویی به نگرانی‌های قانونی جامعه جهانی نشان دهد.